فارسیEnglishEnglishEnglish
ﺳﻪشنبه 31 ارديبهشت 13985/21/2019
هند به دنبال تعیین تکلیف درباره معافیت‌های خرید نفت از ایران

هند به دنبال تعیین تکلیف درباره معافیت‌های خرید نفت از ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی که هویت او اعلام نشده گفته است هند به دنبال روشن کردن وضعیت معافیت‌های موقت خرید نفت از ایران و میزان مجاز خرید از این کشور در صورت تمدید این معافیت‌هاست

هند بر اساس معافیت‌های کنونی مجاز است روزی ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند؛ حدود نصف مقداری که پیش از اعمال تحریم‌ها از ایران می‌خرید.

دهلی نو ماه پیش (اسفند ۱۳۹۷) هم خواستار تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران و ادامه واردات در سطح فعلی شده بود.

در حالی که معافیت موردی آمریکا به هشت خریدار نفت ایران ماه آینده به پایان می‌رسد، هنوز مشخص نیست که این معافیت‌ها تمدید شوند.

تحریم نفتی آمریکا علیه ایران از نوامبر سال گذشته میلادی شروع شد ولی واشنگتن چند کشور از جمله ترکیه، ایتالیا و یونان و هند را بطور موقت از تحریم‌ها معاف کرد تا واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هفته پیش گفته بود سه کشور از کشورهایی که موقتا دارای معافیت هستند و می‌توانند فعلا (تا ماه مه) به خرید نفت از ایران بطور محدود ادامه دهند، خرید نفتی از ایران را متوقف کرده‌اند.

او به نام این کشورها اشاره نکرد ولی گفت: در ماه نوامبر ما به هشت کشور معافیت نفتی دادیم تا قیمت نفت افزایش پیدا نکند. من می‌توانم امروز تأیید کنم که سه کشور در حال حاضر واردات نفت خود را به صفر رسانده‌اند."

توقف خرید نفت ایران توسط بعضی از کشورهایی که معافیت دارند پیشتر توسط وزیر نفت ایران تایید شده بود.

بیژن نامداز زنگنه، وزیر نفت ایران حدود دو ماه پیش گفته بود: " بعد از تحریم فقط ترکیه است که از جمع کشورهای اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ وجه از ایران نفت برداشت نمی‌کنند؛ با این که دو کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند. ما بارها با آنها تماس گرفته‌ایم اما جواب تماس ما را نمی‌دهند."

امروز برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ ، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین المللی بورس انرژی عرضه شد اما در نهایت نفت خام سبک ایران در بورس بی‌مشتری ماند.

این پنجمین باری است که از هشت بار عرضه نفت خام ایران در بورس بی مشتری می‌ماند.

در این عرضه قیمت پایه هر بشکه از نفت خام ۶۳ دلار و ۳۶ سنت بود و یک میلیون بشکه نفت روی میز معاملات قرار گرفت که بی مشتری ماند.

هدف از عرضه نفت ایران در بورس، مقابله با تحریم‌های آمریکا اعلام شده بود.پ

همزمان قیمت نفت در معاملات امروز سه‌شنبه (بیستم فروردین / ۹ آوریل) در بازارهای جهانی به بالاترین نرخ خود در پنج ماه اخیر رسید.

قیمت هر بشکه نفت برنت امروزصبح به بالای ۷۱ دلار رسید که بالاترین قیمت از ماه نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) بوده است.

این در حالی است که اواخر دسامبر قیمت نفت خام برنت به کمتر از ۵۱ دلار هم رسیده بود.

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت هم در معاملات امروز به ۶۴ دلار و نیم نزدیک شد.

از جمله دلایل بالا رفتن قیمت نفت در روزهای اخیر تصمیم اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) برای کاهش عرضه، عدم قطعیت تمدید معافیت‌های موردی خرید نفت از ایران، تحریم ونزوئلا و تشدید خشونت‌ها در لیبی است.

 

دسته بندی : اخبار صنعت