فارسیEnglishEnglishEnglish
دوشنبه 15 مهر 139810/7/2019
۱۹ اختلال بزرگ در تاریخ بازار نفت جهان/برنت آماده ۱۲۶ دلاری شدن

۱۹ اختلال بزرگ در تاریخ بازار نفت جهان/برنت آماده ۱۲۶ دلاری شدن

سیاست‌گذاران همیشه به شکل یکسانی باعث اختلالات بازارهای نفت شده‌ و همیشه مدعی شده‌اند که سیاست‌های آنها هیچ تاثیری بر قیمت‌ها نخواهد داشت؛اما همواره دروغین بودن این ادعا به اثبات رسیده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، آلبرت انیشتین زمانی می‌گفت: تعریف دیوانگی این است که یک کار یکسان را بارها و بارها انجام دهیم و انتظار داشته باشیم نتیجه متفاوتی بگیریم. اگر او امروز زنده بود همین جمله را برای خبرنگاران شبکه‌های کابلی آمریکا، مانند سی‌ان‌بی‌سی، به کار می‌برد و شاید اضافه می‌کرد: سیاست‌گذاران همیشه به شکل یکسانی باعث اختلالات بازارهای نفت شده‌اند و همیشه پیش‌بینی کرده‌اند که سیاست‌های آنها هیچ تأثیری بر قیمت‌ها نخواهد داشت.
 
آنگاه انیشتین حتماً به آنها می‌گفت که سیاست‌گذاران همیشه اشتباه می‌کرده‌اند و با هر اختلال در بازارها، قیمت‌های نفت به شدت جهش پیدا می‌کردند.
 
در طول ۴۰ سال گذشته، دنیا ۱۹ اختلال بزرگ در بازار نفت را تجربه کرده است. دوشنبه دو هفته قبل وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو، با اعلام عدم تمدید معافیت‌های واردات نفت از ایران، بیستمین اختلال بازارهای نفت را کلید زد.
 
بررسی‌های تحلیل‌گران راشاتودی نشان می‌دهد در هرکدام از اختلالات بازار نفت که پس از ۱۹۷۳ اتفاق افتاده است، نمایندگان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند که با شرکای خود تماس گرفته‌اند تا ریسک‌های تهدیدکننده عرضه نفت را کاهش دهند و عرضه نفت در بازارها برای دسترسی کشورها کافی است.
 
مقامات اوپک هم ورژن مخصوص به خود را در مورد اینکه عرضه در بازارها به خوبی انجام شده است و قیمت‌های اخیر به علت مسائل ژئوپولیتیکی بالا رفته‌اند، نه دلایل اساسی بازار، ارائه می‌کنند.
 
هیچ چیز تغییر نکرده است. هفته گذشته برایان هوک، مسئول برنامه تحریم ایران، گفت: تنها ۱ میلیون بشکه در روز از صادرات ایران باقی مانده است و عرضه کافی در بازارها برای تسهیل حذف این صادرات و تثبیت قیمت‌ها وجود دارد.
 
در لیست زیر فهرست این ۱۹ رویداد مهم، که باعث بر هم خوردن بازارهای نفت شد، ارائه شده است.
خبر

تحلیل‌گر راشاتودی با استفاده از این داده‌ها، مدلی طراحی کرده است تا بتواند میزان افزایش قیمت ناشی از بیستمین اختلال مهم بازارهای نفت را پیش‌بینی کند. طبق این مدل پیش‌بینی شد قیمت‌های نفت با حذف نفت ایران از بازارهای جهانی، که ۲ درصد از کل عرضه نفت را از میان خواهد برد، در بیشترین حالت، ۶۶ درصد جهش خواهند کرد و قیمت نفت برنت به بشکه‌ای ۱۱۴ الی ۱۲۶ دلار خواهد رسید.

دسته بندی : اخبار صنعت